wmo radar > Mantelfoon blijft mantelzorgers verder helpen!

Mantelfoon blijft mantelzorgers verder helpen!

*Tring, tring* ‘Welkom bij Mantelfoon, waarmee kan ik u helpen?’

In 2021 heeft Mantelfoon 828 bellers met mantelzorgvragen gesproken. De gele Mantelfoon gaat gemiddeld meer dan 50 keer per maand over. De piekmomenten waren met name in januari en februari vanwege het vernieuwen van de mantelzorgverklaring om mantelzorgwaardering te ontvangen. Ook de invoering van de avondklok begin 2021 was een veelvoorkomende reden om te bellen naar Mantelfoon. Naast vragen over praktische ondersteuning wordt Mantelfoon ook steeds vaker gebeld door mantelzorgers waarvan het water aan de lippen staat en het mantelzorgen te veel dreigt te worden.

Zo zorgt mevrouw de Winter voor haar terminaal zieke zus. Ze loopt over en komt om in al het regelwerk. Inmiddels is mevrouw de Winter al tegen veel struikelblokken aangelopen om meer zorg voor haar zus te regelen. Het liefst wilt ze dat er af en toe iemand koffie met haar zus komt drinken. Iemand die een praatje maakt en ook zorgt voor andere gasten die op bezoek komen. Zodat mevrouw de Winter even kan ontspannen en kan genieten van de tijd die ze nog met haar zus heeft. Via Mantelfoon komt mevrouw de Winter in contact met mantelzorgcoach Anniek. Al snel neemt Anniek een aantal regelzaken uit handen en zorgt ervoor dat een vrijwilliger van ‘Vrijwilligers Terminale Zorg’ (VTZ) vrijwel direct aan de slag gaat. “Aan jou heb ik tenminste iets!”, zegt mevrouw de Winter opgelucht.

De juiste verbinding tussen mantelzorgers en organisaties
Naast VTZ werkt Mantelfoon nauw samen met diverse organisaties in de stad. Mantelfoon is de spin in het mantelzorgweb van Rotterdam. We zoeken altijd naar de juiste verbinding tussen mantelzorgers en organisaties. En andersom. Hierdoor helpen we Rotterdamse mantelzorgers écht verder. Dat wordt zeker gewaardeerd, blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek van 2021*. Gebruikers waarderen in het bijzonder de bejegening en gespreksvoering. Het gaat dan om een ‘fijn gesprek’ en een ‘luisterend oor’. Daarnaast refereren gebruikers aan de mate waarin zij geholpen zijn: meedenken en snelle reactie. Hieruit blijkt waardering voor de oplossingen en adviezen die Mantelfoon aandraagt en de proactieve werkwijze van Mantelfoon.

Positieve resultaten
Gemiddeld scoort Mantelfoon een 8,4 op het gebied van klanttevredenheid. De bellers hebben Mantelfoon beoordeeld op bekendheid, bereikbaarheid, tevredenheid en toegevoegde waarde. Ook de samenwerkingspartners beoordelen Mantelfoon met een mooi rapportcijfer, namelijk een 7,9. Bovendien onderstreept gemeente Rotterdam alle positieve resultaten en verlengt de gunning voor een periode van twee jaar. De komende jaren blijven we investeren in de naamsbekendheid van Mantelfoon en daarmee alle activiteiten rondom mantelzorg. Daarin spelen onze samenwerkingspartners een grote rol. De samenwerking met partners in de stad is én blijft essentieel. Daar zet Mantelfoon zich met veel plezier voor in. We zijn er voor mantelzorgers voor raad en daad!

Over Mantelfoon

Mantelfoon is sinds 1 mei 2020 het 24-uurs mantelzorgsteunpunt van Rotterdam. Rotterdammers met een vraag over mantelzorg kunnen terecht bij Mantelfoon. Deze telefonische dienst is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar gratis bereikbaar voor praktische vragen of dilemma’s, een luisterend oor of advies op maat via 0800 – 777 33 33 of per chat via www.mantelfoon.nl. Organisaties kunnen daarnaast gebruik maken van Mantelfoon voor expertise en ondersteuning bij casuïstiek. Mantelfoon is een initiatief van de gemeente Rotterdam. De uitvoering ligt bij De ZorgCentrale en wmo radar, beide onderdeel van Incluzio.


* Bekijk hier de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek en het partnertevredenheidsonderzoek.

Mantelfoon verbindt – bijeenkomst

Meer weten over de laatste ontwikkelingen van Mantelfoon? Meld je aan voor de Mantelfoon verbindt- bijeenkomst op donderdagmiddag 21 april via onderstaande button.

Aanmelden evenement