Gezinsondersteuner Sophie aan het woord
“Ik kan weer genieten van het leven. Dat zien en voelen mijn kinderen ook. Zij hebben een goede basis en een moeder die weer lacht.”
Ouders, grootouders en ooms en tantes; iedereen wil een goede toekomst voor hun (klein)kind of neefje en nichtje. Maar soms hebben ze daarbij extra ondersteuning nodig. Omdat er geldzorgen zijn, of er leven vragen over de kinderen, gezondheid of werk en inkomen. Daar kan een gezinsondersteuner van de Gezinsaanpak bij helpen.
In Bospolder-Tussendijken, Crooswijk, Tarwewijk en Carnisse kan een gezin geheel op eigen keuze aankloppen of aangemeld worden bij de Gezinsaanpak. Een gezinsondersteuner helpt hen bij kleine vragen en grote zorgen. De Gezinsaanpak is een initiatief van gemeente Rotterdam, wmo radar en DOCK om meer kinderen betere kansen te geven. Gezinsondersteuner Sophie: “Dit doen we samen met onder andere scholen, hulporganisaties, huisartsen en andere organisaties in de wijk.”
Laagdrempelig
Sophie en haar collega’s merken dat veel gezinnen door hun zorgen en een wirwar aan informatie niet weten waar ze moeten aankloppen met hun vragen. Daarnaast spelen ook angst en schaamte een rol. “En wantrouwen richting hulpinstanties door actuele gebeurtenissen zoals de kindertoeslagenaffaire. Ze zijn bang om toeslagen aan te vragen of dat straks hun kinderen uit huis worden geplaatst. Aankloppen voor hulp is om meerdere redenen een drempel voor velen.”
Veel gezinnen kloppen aan bij de gezinsondersteuners in Bospolder-Tussendijken. Het team is diepgeworteld in de wijk en probeert zo laagdrempelig en toegankelijk mogelijk te zijn. “We hebben nauwe lijntjes met huisartsen en andere instanties en we houden inloopspreekuren op basisscholen en zijn bijvoorbeeld aanwezig bij de Islamitische Voedselbank en Uitdeelpunt YESS.” Ook via via weten gezinnen Sophie en haar team te vinden.
Wat doet een gezinsondersteuner?
De gezinsondersteuner helpt de gezinnen als spin in het web en is de contactpersoon voor andere partijen. “Bijvoorbeeld voor de gemeente en financiële instanties bij administratieve vraagstukken, of advocaten. We gaan mee op bezoek en helpen met moeilijke brieven. Het is heel breed.” Situaties kunnen vervelend en verdrietig zijn, weet Sophie. “We merken dat de gezinnen het fijn vinden dat ze niet telkens opnieuw hun verhaal hoeven te doen.” De hulp gaat op zijn Rotterdams: gewoon direct de mouwen opstropen en aan de slag. “We plannen een gesprek in met het gezin en kijken waarmee we ze direct kunnen helpen. Bij het tweede en derde gesprek merken we al dat er een last van hun schouders is afgevallen.”
Een moeder die weer lacht
Zo ook bij een moeder uit Bospolder-Tussendijken. Terwijl ze zwanger was van de tweede, liet haar man haar alleen achter, maar met zijn schulden. “Ik zat met mijn handen in het haar”, blikt ze terug. “Ik had geen geld voor babyspullen en eten, onbetaalde rekeningen stapelden op. Ik was ten einde raad, maar hulp vragen is een grote drempel, ik schaamde me.” Een vriendin zag haar worstelen en wees haar op de Gezinsaanpak. “Zij had met hen kennisgemaakt tijdens een inloopspreekuur op de school van haar zoontje. Veel verwachtingen had ik niet. Hulp zoeken heb ik eerder gedaan, maar ik werd van het kastje naar de muur gestuurd en moest elke keer opnieuw mijn verhaal doen. Ik werd wel gewezen op waar ik recht op had, maar als je in de put zit wil je simpelweg hulp. Ondanks mijn twijfels stuurde ik Sophie toch een berichtje.” Binnen enkele maanden had mevrouw alles op de rit. “Ik kan het team niet vaak genoeg bedanken. Ze hebben zóveel gedaan voor ons. We hebben eten, kleren en meubels, hulp bij de financiën. Ik zie eindelijk weer licht aan het einde van de tunnel, ik kan weer genieten van het leven. Dat zien en voelen mijn kinderen ook. Zij hebben een goede basis en een moeder die weer lacht.”
Contact
Vermoed je dat een gezin bepaalde vragen heeft of ondersteuning kan gebruiken, ongeacht het onderwerp? Neem contact op met één van de gezinsondersteuners. Kijk voor meer informatie op: www.rotterdam.nl/gezinsaanpak.