Financiële ondersteuning

De vraagstelling

Hoe zorg je ervoor dat mensen weer lucht krijgen en zelf de regie nemen over hun financiële situatie?

Onze oplossing

Door mensen het zelf te laten doen. Ze moeten zelf het monster in de ogen aankijken. En dat is best confronterend. Radar zet de knop om naar ‘het zelf doen’ door ze kleine stapjes te laten maken en steeds meer verantwoordelijkheid te geven. Dat begint bij het gaatjes maken in de paperassen zodat het in een map past.

 

Er is weinig nodig om in de schulden te raken

De meeste mensen die bij Radar aankloppen, zitten al in de bijstand. En dan is er weinig voor nodig, zoals het overlijden van je partner of een ziekte, om in de schulden te raken. Vaak is het een sneeuwbaleffect. Je krijgt teveel toeslagen van de Belastingdienst en moet deze terugbetalen. Je koopt iets wat eigenlijk te duur is. En de incassokosten blijven maar oplopen.

Radar kijkt met de klant of er betalingsregelingen mogelijk zijn. Of ze een schuld in delen mogen betalen. Als dat niet lukt dan helpen we mensen om in de schuld-hulpverlening bij de Kredietbank terecht te komen.

 

Structuur aanbrengen in de chaos


Esther van Riessen vertelt: ‘we beginnen met structuur aanbrengen in de chaos. Mensen die bij ons komen zijn het overzicht totaal kwijt. Dus krijgen ze een ordner en gaan ze zelf aan de slag. Eerst sorteren op logo. En daar stapeltjes van maken. Dan op datum neerleggen. Zonder te lezen. Want je moet eerst alles in beeld hebben voordat je aan de slag kunt.’

 

Zelf de eerste stap zetten


Voor financiële ondersteuning werkt Radar met 6 vrijwilligers en 6 stagiaires. Twee keer per week kunnen mensen op afspraak langskomen. We werken met zijn allen in een ruimte 1 op 1 met onze klanten. Mensen komen naar Radar toe, we doen dit niet bij bewoners thuis. Daar zit ook een idee achter. Zij moeten letterlijk de eerste stap zetten. Alleen wanneer mensen niet zelfstandig naar onze locatie kunnen komen, doen wij een huisbezoek.

 

Vrijwilligers en stagiaires spelen een belangrijke rol


Radar heeft haar vrijwilligers en stagiaires zo getraind dat zij het hele traject zelf doen en de mensen ondersteunen. Dit gaat onder begeleiding van budgetcoaches Esther van Riessen en Lily-Ann Kock. Een interessant team. Esther heeft een onderwijs-achtergrond en Lily-Ann heeft bij een incassobureau gewerkt en is maatschappelijk werker in opleiding.

 

19% van de Rotterdammers kan niet rondkomen


En slechts 1 procent zoekt hulp. Wat Radar graag wil bereiken is dat mensen eerder aan de bel trekken. De schaamte is echter groot. De schaamte om te vertellen dat je niet meer je eigen broek kunt ophouden. Met mensen die op tijd aankloppen, kunnen we kijken wat we kunnen doen om zo snel mogelijk weer rust te creëren en perspectief te bieden.

Lily-Ann: ‘Het is heel fijn om te zien dat het verdriet en de schaamte bij klanten plaats maakt voor kracht. Ze zijn trots als ze de administratie zelf op orde kunnen houden en de schulden worden aangepakt. Ze zijn blij en opgelucht dat er eindelijk licht te zien is aan het eind van de tunnel.’

 

Delen

Meer projecten